Amaç: Bu çalışmada üçüncü basamak bir hastanede çalışan sağlık personelinin pandemi sürecindeki sağlık algılarını, beslenme alışkanlıklarını ve ilişkili faktörleri değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntem: Kesitsel tipte bir araştırma olan bu çalışma, 01.05.2021-31.08.2021 tarihleri arasında bir Tıp Fakültesi Hastanesinde görev yapan sağlık çalışanları ile yapıldı. Katılımcılara araştırmacılar tarafından oluşturulan sosyodemografik bilgi formu, Sağlık Algısı Ölçeği (SAÖ) ve Sağlıklı Beslenme Tutumu Ölçeği’ni (SBİTÖ) içeren anket formu uygulandı.
Bulgular: Çalışmaya katılan 386 katılımcının yaş ortalaması 33,18±7,58 (19-58) yıl olup %53,6’sı (n=207) erkekti. Katılımcıların %22,1’i (n=85) doktor, %29,8’i (n=115) yardımcı sağlık personeli, %21,2’si (n=82) idari personel ve %26,9’u (n=104) diğer personel (temizlik görevlisi, güvenlik…) olarak görev yapmaktaydı. Sağlık personelinin %43,8’i zayıf/normal kilolu, %43,8’i fazla kilolu ve %12,4’ü obezdi. Pandemi sürecinde katılımcıların %22,6’sının yeme alışkanlığında değişme olduğu, %44,0’ının kilosunda artış olduğu ve %22,8’inin koronavirüsten korunmak için şifalı bitki/probiyotik tüketmeye başladığı tespit edildi. Katılımcıların SBİTÖ toplam puan ortalaması 71,94±10,98 olup sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumları yüksek bulundu. Kadın katılımcıların ve hekimlerin beslenme hakkında bilgi düzeyleri daha yüksekti (p=0,001). Düzenli egzersiz yapan katılımcıların sağlıklı beslenme tutum puanları hiç yapmayanlara göre anlamlı düzeyde yüksekti (p=0,003). Katılımcıların eğitim seviyesi yükseldikçe sağlık algısı da artıyordu (p
Key words: COVID-19, sağlık personeli, sağlıklı beslenme, sağlık algısı
|